SEO Search Engine Optimization schrijven

Hoe worden mijn teksten beter gevonden door Google?

Mensen vragen wel eens of ik hun webteksten ‘SEO’ kan schrijven. Daarmee bedoelen ze dat die teksten hoger scoren dan andere teksten over hetzelfde onderwerp in Google. Dus dat een zoekmachine zoals Google die tekst eruit pikt en hoger in het lijstje zet, zodat het een van de eerste resultaten is wanneer iemand op zoekwoorden zoekt. Zoekmachineoptimalisatie heet dat, oftewel zoekmachinegeoptimaliseerde teksten. SEO = Seach Engine Optimization, de Engelse variant dus. En sta je hoger in de resultatenlijst, groeit het verkeer op je website en daarmee ook de kans om je product/service te verkopen of hogere advertentietarieven te vragen.

Enfin, als de teksten van een bepaalde website SEO worden geschreven, dan worden die beter gevonden door Google dan de concurrenten die geen SEO-teksten hebben. Mits je website ook door de webbouwer wordt ingericht op een manier die zoekmachinegeoptimaliseerd is. Maar de meeste webbouwers doen dat al bijna automatisch tegenwoordig, in tegenstelling tot tekstschrijvers.

Zelf kun je ook al aan de slag. Als je een beetje kunt schrijven, ben je al een eind. De inhoud van je teksten – de content – moet vooral goed zijn, dus je moet weten waar je het over hebt. Daarna ga je zoekwoorden aan die teksten toevoegen, want dat zijn de woorden die je een stapje hoger op de SEO-ladder zetten. Meestal doe je dat al vanzelf. Op een website over kerstbomen gebruik je gegarandeerd vaak het woord ‘kerstboom’. Wat de beste woorden zijn voor jouw onderwerp met de concurrentie in het oog, vind je via de Zoekwoordplanner van Google Adwords. Daar kun je zien dat het woord ‘kerstboom’ veel vaker door het grote publiek als zoekwoord wordt gebruikt dan het woord ‘kerstbomen’, terwijl de concurrentie vaker dit laatste woord op hun websites gebruikt. Waar mogelijk gebruik jij dus voortaan ‘kerstboom’. Als je jouw zoekwoorden hebt gevonden, zet je ze op verschillende plekken in je tekst, zonder dat het vervelend wordt. Gebruik ze ook vooral in koppen en titels! Houd er rekening mee dat Google steeds ‘slimmer’ wordt; een tekst met 100 keer het woord ‘kerstboom’ zal niet werken, het gaat echt nog altijd om de inhoud. Zoek dus de juiste balans.

Heb je vragen over het zelf schrijven van een zoekmachinegeoptimaliseerde webtekst of wil je mijn hulp inschakelen bij nieuwe of bestaande teksten? Stuur dan vrijblijvend een mailtje naar info@lettergeniek.nl 

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie