button-fbbutton-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Writers's blog

Ben je (beginnend) schrijver, beroepsmatig tekstschrijver, geïnteresseerd in taal(tips) of gewoon iemand die per ongeluk op deze pagina terechtkwam? Gezellig! Over alle schrijfonderwerpen hebben we wel een blogartikel geschreven, dus zoek in de menubalk of laat je inspireren door willekeurig te klikken. Mis je iets? Laat het ons weten!


- Als je bij het schrijven op zoek bent naar een eindzin, heb je hem waarschijnlijk al geschreven -
(Cheryl Russell)

SEO-vriendelijk schrijven zonder eenheidsworst te produceren?

Search engine optimisation. Kort door de bocht is dat hoe Google ervoor zorgt dat het intikken van een zoekwoord leidt tot een behulpzaam resultaat. Het doel van Google is in dezen dus om gebruikers een goede zoekervaring te bieden. Jouw doel is om je content, waar je tijd en moeite aan besteedt, bij zoveel mogelijk […]

Waarom je schrijfwerk slecht is, en 10 tips om jezelf te verbeteren

Wat je hebt geschreven is slecht. Sorry, niet om vervelend te doen, het ligt niet aan jou. De eerste versie van een schrijfsel, of het nu een artikel, boek, website of blog is, staat doorgaans boordevol fouten en verbeterpunten. Het goede nieuws? Je begint gewoon aan versie 2! Maar hoe pak je dat nu het […]

Zo doe je jouw schrijfangst de das om

Als je dit artikel hebt geopend, dan weet je waarschijnlijk al hoe schrijfangst voelt. Je haalt diep adem, denkt aan de schrijfklus die voor je ligt, ademt uit – en gaat iets anders doen. Sta er de volgende keer eens bij stil en vraag je af waarom dat gebeurt. Als je de bron van je […]

30 woorden die je eigenlijk feitelijk ook best wel kunt schrappen

30 woorden die je eigenlijk feitelijk ook best wel kunt schrappen   Als je iets schrijft, in welke vorm dan ook, wil je een boodschap overbrengen. Die moet dan natuurlijk zo helder mogelijk bij de lezer aankomen, en in deze drukke tijden waarin content je om de oren slingert liefst ook zo snel en kort […]

Wat zeg je? Ondertitel jij je vlogs of video’s nog altijd niet?

Je kent het wel: je scrolt door je social media feed en er komt een video langs, maar net als 80 procent van alle gebruikers heb jij je geluid standaard uit staan. Blijf je kijken? Dat ligt er aan: dan moet er óf een heel schattige kitten in beeld komen, óf er moet ondertiteling onder […]

Hoe vaak plaats je social media content?

We zullen meteen heel eerlijk tegen je zijn: hier is geen eenduidig antwoord op. Hoe vaak en wanneer je social media content zou moeten posten, is namelijk afhankelijk van jouw bedrijf en doelgroep. Daarnaast verschilt het ook nog eens per platform, en ook binnen die platforms kunnen trends en algoritmes veranderen. Je zult dus hoe […]

De grote succesverhalen op social media: hoe doen ze het?

Waarom moet het ene bedrijf de likes bij elkaar schrapen, terwijl de ander een alsmaar groeiende zaken doet dankzij social media? We onderzochten twee succesverhalen: Albert Heijn, een supermarktketen die zijn producten met humor promoot, en woonwarenhuis IKEA, dat aantrekkelijke posts plaatst van wooninrichtingen. Deze bedrijven doen het allebei ontzettend goed op social media. Hoe […]

Social media trends najaar 2020: wat is belangrijk?

Videocontent, social commerce en Augmented Reality: is jouw bedrijf hier al klaar voor? We gaan het hebben over de nieuwste social media trends en hoe jij die kan inzetten om je business in de schijnwerpers te zetten en op te vallen tussen de rest. Helemaal 2020! Door: Sanne Claessens en Anne Lindelauf Welke social media […]

Moet je horen: een eigen podcast begin je zo

Podcasts zijn een geliefd nieuw medium in het hedendaagse aanbod. Alleen al in Nederland luisteren miljoenen mensen ernaar aan het ontbijt, tijdens de afwas of onderweg. Een podcast is een fijne, toegankelijke manier om informatie tot je te nemen, zonder dat het je veel tijd kost. Hoe leuk zou het zijn als die miljoenen liefhebbers […]

Hoe schrijf je een homepage?

Vroeger, vóór zoekmachines als Google bestonden, was je homepage het eerste dat bezoekers zagen. Tegenwoordig is dat al lang niet meer zo, omdat gerichte zoektermen de surfer direct naar een specifieke pagina leiden. Wat is dan nog de functie van jouw homepage? Het moet een gecalculeerde samenvatting van de rest van je website zijn. Wie […]