button-fb button-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Wat is tone of voice en hoe gebruik je het?

Wanneer je ons mailt met de vraag om een webtekst of blog voor je te schrijven (of een interview uit te werken, een trouwspeech te schrijven, een producttekst te maken, …), zullen wij al snel met de vraag komen welke tone of voice we mogen aanhouden. Dat willen we weten omdat we graag een tekst schrijven die echt bij jou of je bedrijf past. Tone of voice (toon van spreken) is namelijk enorm bepalend voor het gevoel dat een lezer bij de tekst krijgt.

Dus wat is dat nou, tone of voice? Je kunt het een beetje zien als de persoonlijkheid van een tekst. Als je een roman leest die geschreven is vanuit het oogpunt van het hoofdpersonage, is de schrijfstijl gekleurd door de manier waarop dat karakter denkt en spreekt. Bij zakelijke teksten werkt dat iets subtieler en passen we de toon aan op de uitstraling van een bedrijf of persoon. Zo kan een tekst zakelijk, kort en krachtig, sfeervol, enthousiast, beleefd of juist een beetje brutaal zijn.

 

 

Even voelen

Welke tone of voice het best past, is een gevoelskwestie. Een merk dat zich richt op jonge klanten wil graag hippe, snelle teksten, een goed doel wil graag emotie vastleggen in zijn teksten en een high-profile marketeer wil zakelijk en strak overkomen.

Voorbeeldje:

“Wilt u gebruik maken van onze diensten? Neem via onderstaand formulier contact met ons op, we staan u graag te woord.”

“Hoi! Leuk dat je onze site bezoekt. Wil je iets vragen of even sparren over de mogelijkheden? Stuur gerust een berichtje!”

Je kunt zelf wel raden welk stukje tekst beter past bij een administratiekantoor en welk bij een webdesigner.

Inlevingsvermogen

Als tekstschrijver moet je je dus kunnen verplaatsen in de belevingswereld van de klant en in die van de klant van een klant. Volg je het nog? Bij alles wat wij schrijven, vragen we ons af: hoe zou de lezer zich hierbij voelen? Daar hoef je geen gecertificeerd psycholoog voor te zijn; gezond verstand en empathie brengen je al een heel eind. Wanneer jouw klant nog geen kristalhelder beeld heeft van zijn doelgroep, is het raadzaam om daar samen naar op zoek te gaan. Probeer daarbij zo specifiek mogelijk te zijn. Wie is de ideale klant? Man, vrouw, leeftijd, beroep, interesses, sociaaleconomische status? Met die informatie wordt de gepaste tone of voice al een stuk duidelijker.

Op z’n Lettergenieks

Hoe schrijven wij dan graag? Nou, om te beginnen zijn wij er om ons in jou te verplaatsen. We werken dan ook met een team van schrijvers met verschillende specialismen en schrijfstijlen, dus we kunnen altijd iemand vinden die goed bij jou past. Maar als je onze site en teksten bekijkt, zie je wel meteen waar wij blij van worden: fris, losjes, een tikkie brutaal en met een vleugje humor. Maar als jij nou heel graag een superchagrijnige, saaie tekst wilt, schrijven we die ook met alle liefde voor je hoor ;).

Een perfect passende tekst nodig? Geen zorgen, wij helpen je. Gewoon even contact opnemen joh ;).

Kunnen we nog iets anders voor je betekenen?
SchrijvenRedigerenVloggenStemacteren

Reageer

*