button-fbbutton-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Zo weet ook Google je vlog te vinden

Bij Lettergeniek zijn we fan van vloggen. Een vlog geeft een persoonlijke touch aan je online content en geeft je de ruimte om creatief te zijn met beelden. Een beeld zegt tenslotte meer dan duizend woorden… tenzij je Google bent en naar zoekwoorden speurt in plaats van beelden. Gelukkig zijn er manieren om ook met je vlog op te vallen bij de grote zoekmachines.

Door: Marieke Uiterwaal

Google is dol op YouTube-filmpjes. Zoek maar eens iets op, dan zie je de video’s al op de eerste pagina je zoekresultaten verschijnen. Niet zo raar, aangezien YouTube onderdeel is van Google. Als je je op die begeerde plaats bovenaan de zoekresultaten wil nestelen, dan is YouTube de beste plaats voor je vlog. Echter, tenzij je de enige bent die over een heel marginaal onderwerp vlogt, zul je meer moeite moeten doen om boven te komen drijven tussen al die andere vloggers.

Zoekwoorden blijven zoekwoorden

Je hebt je beelden geschoten, je video gemonteerd en nu ben je klaar om je meesterwerkje online te gooien. Prima, maar besteed ook wat aandacht aan de laatste stappen. Ja, ook als je vlogt, zul je je toch met zoekwoorden bezig moeten houden! De Google KeywordPlanner blijft een goede tool om je keywords aan te testen, net als Ubersuggest of Keyword Tool. Deze keywords kun je vervolgens mooi kwijt in je titel en in je omschrijving. Idealiter bestaat de titel van je video uit minstens vijf woorden, waaronder een of meerdere van je keywords, en bevat de beschrijving van je tekst zo’n 250 woorden. Zet in je beschrijving het belangrijkste meteen bovenaan. Dit is geen blog – mensen komen voor je video, niet om je hele verhaal in de omschrijving uit te klappen. De ruimte die je onder de hoofdpunten van je vlog overhoudt, kun je gebruiken om jezelf kort voor te stellen en voor links naar je homepage en je social media.

Link die vlog!

Net zoals blogs hebben ook vlogs baat bij links. Zoals je in dit artikel kunt lezen beloont Google pagina’s met links. Video’s die door veel mensen worden gedeeld, zijn blijkbaar het delen waard omdat ze zo interessant, leuk of gewoon goed zijn. Zorg er dus voor dat je verder kijkt dan YouTube. YouTube-video’s hebben een groot voordeel ten opzichte van blogs: ze laten zich goed embedden. Dit wil zeggen dat je het YouTube-filmpje laat zien als onderdeel van je pagina, net als tekst of foto’s, en dat je het kunt afspelen zonder dat je daarvoor naar YouTube hoeft. Nog een voordeel: waar letterlijk gekopieerde blogs schadelijk zijn voor je SEO omdat ze duplicate content zijn (een lap tekst die in precies dezelfde bewoordingen op meerdere plaatsten op internet te vinden is), daar moedigt Google het kopiëren van vlogs juist aan. De gigant beloont je vlog én de websites die hem delen met een betere vindbaarheid. Het mooiste zou zijn als andere contentmakers de link naar jouw video delen. Zolang dat niet het geval is, kun je het geluk met eigen middelen een handje helpen. Net als blogs kun je je vlog namelijk goed delen op je eigen website en je social media om meer bezoekers te genereren.

Niet wegklikken

Waar gelinkt worden door anderen het beste is wat je vlog kan overkomen, daar is weggeklikt worden het ergste. Google wil zijn gebruikers graag video’s laten zien waar ze iets aan hebben en houdt filmpjes die vaak worden weggeklikt dus weg uit zijn zoekresultaten. Wat voor websitecontent geldt, geldt dus ook voor je vlog: kwaliteit eerst. Hier vertellen we je het hoe en waarom van de kwaliteit van je content. Je moet die flitsende thumbnail, die catchy titel en die goed doordachte beschrijving wel waar kunnen maken. Hou ook andere redenen in gedachten waarom kijkers kunnen afhaken. Op een krakkemikkige montage, geluid dat je met de beste wil van de wereld niet kunt verstaan en beeldkwaliteit van het niveau wazige spoken zit niemand te wachten. Ten slotte: video’s kijken is allang niet meer iets wat mensen aan computerbeeldschermen gekluisterd houdt. De tablets en mobiele telefoons van deze wereld willen ook wat. Upload je video’s dus in een format dat ook mobiele apparaten mooi kunnen openen. Met MP4 zit je goed.

Weinig tijd of veel cameravrees? Dan verzorgen wij met liefde een vlogworkshop, of vloggen wij gewoon voor je! Neem contact op met Lettergeniek.

Kunnen we nog iets anders voor je betekenen?
SchrijvenRedigerenBladen makenVloggen

Reageer

*