button-fbbutton-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Maak van je merk een community

Community

Coronacrisis of geen coronacrisis: jij hebt de afgelopen maanden niet stil gezeten. Juist als je doelgroep thuiszit, is het van het grootste belang om online het contact met je klanten te onderhouden. Misschien is het social mediagebruik van je bedrijf toegenomen. Misschien ben jij ook aan het bloggen geslagen, of zoek je contact met je klanten via video’s. Met je online activiteiten leg je een mooie basis voor een levendige community voor je merk. Nu de wereld weer steeds meer van het slot af gaat, is het zonde om die content voortaan weer te laten liggen. Dit is het moment om je community te laten groeien.

Door: Marieke Uiterwaal

Een levendige online community heeft meer voordelen dan alleen het bereiken van je vaste klanten op het moment dat zij de deur niet uit kunnen. De naamsbekendheid van je bedrijf heeft er enorm baat bij. Je bereikt een grotere groep mensen, ook ver buiten je eigen fysieke locatie. En het belangrijkste: jouw merk wordt meer dan een product dat je klanten incidenteel kopen. Je wordt het gesprek van de dag. Je volgers geven je merk een plekje in hun online leven. Kijk maar eens naar merken als Apple, Lego en Red Bull, of een van de andere wereldberoemde voorbeelden.

Input van je volgers

Een blog waar je regelmatig op post en een meervoud aan social media zijn een goed begin van een community, maar daarmee ben je er nog niet. Met een blog, Facebook en Instagram creëer je vooral. Dat is belangrijk – je wilt jezelf tenslotte laten zien – maar deze vormen zijn vooral zendend. Wil je je community echt naar een hoger plan tillen, dan zul je op zoek moeten naar tweerichtingsverkeer, communicatie met je volgers waarin je hen vraagt om actief deel te nemen aan het gesprek. Alleen een duimpje op Facebook is niet genoeg. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan campagnes waarbij je volgers meedenken, prijsvragen, enquêtes, gastbloggers of –vloggers of livestreams met livechats. Die social media, die je nu al zo goed onder de knie hebt, dienen dan om bekendheid te geven aan deze communityactiviteiten. Ook kun je je website uitbreiden met een forum en is een reactiesysteem op je blog echt een must.

Zo breng je jouw community op gang

Dat je meer input krijgt van volgers, betekent niet dat het runnen van een community jou werk scheelt. Om een goed werkende community te hebben, moet je modereren, reageren en content leveren die het gesprek met de leden van je community aanjaagt. Zeker in een beginnende community zullen de leden eerst nog afwachtend zijn en een prikkel nodig hebben om op te reageren. Deze prikkels kun je hen geven in de vorm van stimulerende vragen, verrassende standpunten en spannend nieuws, dat aansluit bij de actualiteit. Heb je geen medewerker beschikbaar die deze taak op zich wil nemen en kost het jou te veel tijd? Dan heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid om die taak aan een professional van buitenaf over te laten. Hier lees je waarom het een goed idee is om een tekstschrijver op je online content te zetten.

Is jouw moment aangebroken om je community een boost te geven? Neem contact op met Lettergeniek, dan helpen wij je graag op weg.

Kunnen we nog iets anders voor je betekenen?
SchrijvenRedigerenVloggenStemacteren

Reageer

*