button-fb button-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Call to action – lees verder om te leren hoe dat werkt!

Als jij je bezighoudt met sociale media of websites, heb je de term vast al eens voorbij zien fladderen: call to action (CTA). ‘Oproep tot actie’ in het Nederlands, voor alle duidelijkheid. Een onmisbare marketingtool in je arsenaal, want actie is wat we willen zien! Je plaatst die leuke berichten, foto’s en vlogs immers niet alleen om je Facebookwall te sieren; je hoopt er iets mee te bereiken.
Door: Anne Koreman

Of je nu een product of dienst in de markt wilt zetten, jouw bedrijf meer naamsbekendheid wilt geven of meer volgers wilt trekken: je hoopt je lezers te engageren. Een call to action roept je publiek op om de gewenste stap te zetten.

Zelf superleuke CTA’s maken? Bekijk nu deze alinea!

Een eenvoudig voorbeeld: je hebt een blog geschreven voor je website om alpacaknuffelsessies te promoten. Die blog deel je op Facebook zodat meer mensen het zullen lezen (bijkomend voordeel is meer verkeer op je website). Je schrijft een kort prikkelend tekstje dat uitnodigt tot het lezen van het hele artikel en sluit het af met een call to action. “Lees verder om meer te leren over alpacaknuffelen” of “Boek nu jouw favoriete alpaca!” zijn prima, maar het kan vast wat creatiever. Een vraag aan je volgers misschien? “Welke van onze wollige vrienden vind jij het schattigst?” nodigt toch sneller uit om even op de foto’s te klikken.

Wissel jij je CTA’s al af? Laat het ons weten in de comments

Je call to action kan een vraag, een uitnodiging of een verkooppraatje zijn. Wissel vooral af in vorm en inhoud, want als we ergens niet van houden is het repetitieve content. Je CTA hoeft ook niet altijd onderaan je tekst te staan, je kunt er gerust mee beginnen. Zorg er in elk geval voor dat hij hoog genoeg staat zodat men niet hoeft te scrollen of klikken om het te lezen. De vorm van je CTA hangt trouwens ook af van het platform waarvoor je schrijft. Op Facebook mag hij iets uitgebreider, terwijl we op LinkedIn en Instagram gaan voor kort en krachtig. Op een website maak je van je CTA vaak een knop met een korte zin of enkele woorden (“Nu met gratis alpacashirt!”).

Test hier je call to action

Natuurlijk moet de manier waarop je je lezers oproept tot actie ook passen bij je bedrijf en doelgroep. Als je de ruimte hebt om een beetje humor toe te passen is dat leuk, maar ook met een serieuze CTA kun je creatief omgaan. Vraag klanten bijvoorbeeld naar een foto met het gekochte product of naar hun mening over een nieuwe dienst. Blijf vooral monitoren wat wel en niet werkt en bijschaven waar je kunt. Het mooie aan internetcontent: bericht totaal geflopt? Morgen probeer je het gewoon opnieuw.

Zeg je: dit laat ik liever over aan professionals? Dat kan!
Neem contact op om je website of sociale content door ons te laten schrijven. CTA krijg je er gratis bij, alpaca niet inbegrepen.

 

 

 

 

 

Kunnen we nog iets anders voor je betekenen?
SchrijvenRedigerenVloggenStemacteren

Reageer

*