button-fb button-ln button-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Zelf een bedrijfsmagazine maken in drie stappen

Een bedrijfsmagazine is een mooie, professionele maar ook effectieve manier van communiceren. Als je het goed doet, is het een waardevolle toevoeging voor je bedrijf. Zo kun je een blad uitgeven binnen je bedrijf, bijvoorbeeld onder de werknemers, maar ook naar buiten toe om de toon nog net iets professioneler te zetten. Hier lees je hoe je in drie stappen een bedrijfsblad op tafel legt.

 

Stap 1: Nadenken voor gevorderden

Stap 1 is vrij voor de hand liggend: als je een blad wilt maken, moet je natuurlijk wel weten waar het over gaat. Wat is de inhoud van je blad? En wie is de doelgroep voor deze inhoud? Wanneer je dat duidelijk voor ogen hebt kun je gaan nadenken over een lay-out van het blad die dus ook bij de doelgroep past. Als je dit concept helemaal hebt staan, zijn er nog een aantal technische dingetjes om over na te denken. Wat is de oplage? De datum van uitgifte? Het aantal pagina’s?

Stap 2: Planken

Als je alles hebt uitgedacht, ga je een plank maken. Geen zorgen, voor deze stap hoe je je niet naar de bouwmarkt te haasten. Deze plank is namelijk niet van hout, maar het is een Excel-bestand waarin je precies aangeeft wat op welke pagina komt. Dit geeft een duidelijk overzicht van de inhoud van het blad, plus je kunt meteen zien of alles wel op een logische volgorde aan bod komt. De plank krijgt ook een legenda, daarin kun je aangeven wat wanneer klaar moet zijn.       

Vanaf het moment waarop het blad verspreidt moet zijn ga je terugrekenen: Hoe lang heb je nodig om het blad te verspreiden? En hoe ga je dat eigenlijk doen? Je weet op die manier ook wanneer het blad terug van de drukkerij dient te zijn. Dit doe je ook voor de vormgeving, de teksten en het beeldmateriaal, zodat alles op tijd af is voor de volgende stap. Terugrekenen voor je plank is the key! Denk bij het maken van je plank ook aan de cover, het voorwoord, de colofon en de inhoudsopgave. Via de gekleurde legenda kun je precies zien hoe ver een artikel is in het proces.

Stap 3: Content verzamelen

De inhoud van je blad is uiteindelijk waar alles om draait. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk begint met het uitzetten ervan. Stuur tekstschrijvers en misschien een fotograaf op pad voor interviews en research, of doe het zelf als je daar de tijd voor hebt. Vergeet niet dat een geschreven stuk daarna vaak nog goedgekeurd moet worden door de geïnterviewde of de bron, dus houd daar rekening mee in je planning. Wellicht wil je alles ook nog langs een eindredacteur sturen. Het kan zo uitgebreid en professioneel als je het zelf wilt! Doe je alles zelf, besteed je alle losse stappen uit aan professionals of geef je het gehele project liever uit handen zodat je alleen maar hoeft te zeggen wat je wel en niet wilt? Bij Lettergeniek helpen we je graag met meedenken over de opzet, met een gedeelte van het blad, of met alles van A tot Z. En wees eerlijk: dat is toch ook veel gezelliger? 

 

 

 

Kunnen we nog iets anders voor je betekenen?
SchrijvenRedigerenBladen maken

Reageer

*

een × drie =