button-fbbutton-lnbutton-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Vroeg opstaan maakt creatiever

vroeg opstaan

Vroeg opstaan geeft je een kick-start voor de rest van de dag… zeggen mensen die zelf vroeg opstaan. Wie vooral ’s avonds actief is, denkt daar vaak anders over en moet er niet aan denken om vroeg op te staan. Is schrijven je passie en wil je productiever worden? Verander je ritme, je krijgt er een dosis creatieve energie voor terug.
Door: Bertine Peeters

 

 

 

We snappen dat uitslapen lekkerder is dan voor dag en douw je bed uitgaan, zeker als je zzp’er of creatief ondernemer bent. Als je wel vroeg opstaat merk je dat je ‘s morgens veel creatiever bent. Wetenschappers deden uitgebreid onderzoek en ontdekten dat mensen in de ochtenduren creatiever denken, terwijl ze later op de dag vooral analytischer zijn.

Rise and shine

Maar, hoe krijg je dat dan voor elkaar om vroeg op te staan? En wat doe je in die extra tijd? Vroeg opstaan begint al de avond van tevoren. Zet je beeldschermen uit en ga op tijd slapen. Ontspan je door een rustig avondritueel. Het boek Miracle Morning van de Amerikaanse zelfhulpgoeroe Hal Elrod geeft tips om meer uit je dag te halen door één uur eerder op te staan. Hal ontwikkelde de ‘life SAVERS methode’. Laat je smartphone nog maar even aan de kant en doe dit ochtendritueel voor een heerlijke en productieve dag.

Silence
Sta op en start met twee minuten stilte in je hoofd. Blok alle opkomende gedachten. Concentreer je op je ademhaling en geniet van de rust.

Affirmations
Loop naar een spiegel, kijk jezelf aan en bevestig de belangrijkste doelen in je leven. Neem er drie minuten tijd voor. Misschien vind je het een beetje vreemd om tegen jezelf te praten, een beetje vreemd zijn mag best. Voorbeelden van affirmations zijn: ‘ik denk alleen positief, ik heb vertrouwen in mezelf, ik accepteer mezelf zoals ik ben, ik omring me alleen met mensen die me goed behandelen’.

Visualisation
De volgende vijftien minuten bedenk je welke taken je vandaag gaat doen. Maak ze concreet, zodat je precies weet hoe je ze gaat uitvoeren. Klinkt het nog een beetje zweverig? Maak dan een vision board, waarop je visualiseert waar je heen wilt.

Exercise
Stimuleer je lichaam en brein en doe een mini-workout. In zeven minuten tijd zorg je ervoor dat je lichaam goed wakker wordt. Doe oefeningen, een korte serie van sit-ups, push-ups, squats en jumping jacks zijn prima. Voor de minder sportieve types zijn enkele yoga oefeningen perfect.

Reading…
Vul je hoofd met positieve gedachten en inspirerende ideeën. Kies een boek, krant of tijdschrift en lees tien minuten op een rustig plekje. Wellicht op het toilet; twee vliegen in één klap.

… or scribing
Schrijf! Schrijf een alinea van je boek, schrijf een blog, schrijf over je doelen… Bewaar je schrijfsels, deze zijn leuk om later terug te lezen.

Richt het ochtendritueel in op een manier bij jou past, zo kun je eerder opstaan beter volhouden. De volgorde staat niet vast en de tijdsduur per onderdeel ook niet.

Wist je dat… de dames van Lettergeniek hun dag starten met een uur creatief schrijven voordat ze beginnen met het ‘echte werk’? Echt waar!

Kunnen we nog iets anders voor je betekenen?
SchrijvenRedigerenBladen makenVloggen

Reageer

*