button-fbbutton-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Blogs: size DOES matter! Of toch niet?

Lengte

Je hebt alle adviezen vast al een keer gehoord: hou het kort, schrijven is schrappen, kill your darlings… Als je de tips mag geloven, dan lijkt ieder woord er een te veel. Jammer als je houdt van lange, diepgaande teksten die uitgebreid een onderwerp behandelen. Sta je op het punt om het mes te zetten in je lange blogpost? Wacht daar nog even mee! Zoals de ideale post niet bestaat, zo bestaat ook het ideale woordenaantal niet en ook hier gaat het niet om de lengte, maar om wat je ermee wil doen.

Door: Marieke Uiterwaal

De adviezen om je blogposts kort te houden, zijn niet uit de lucht gegrepen. Lezers zijn ook maar mensen met 24 uur in hun dag. Zoals je je kunt voorstellen, willen zij hun schaarse tijd niet verspillen aan ellenlange teksten. Je post gaat er dan ook op vooruit als je schrapt wat er niet toe doet: uitwijdingen, omslachtige zinnen en lege woorden die niets toevoegen. Lees hier hoe je dat doet. Je hoeft daarentegen geen inhoudelijke toevoegingen en passages die je verhaal juist sterker maken te amputeren. Als jij meer dan 800 woorden nodig hebt om je lezer met een voldaan gevoel je pagina te laten verlaten, dan mag je die lengte daar best voor gebruiken.

Wat wil je ermee doen?

Om te weten wat de lengte van je blogpost moet worden, bedenk je vooraf wat je doel met deze post is. Wil je veel reacties? Dan kun je je tekst beter kort houden. Zo komt je lezer snel terecht bij het reactiesysteem en houdt hij tijd over voor de reacties vóór hem. Schrijf je een uitgebreid artikel over een ingewikkelder onderwerp? Dan heb je meer woorden nodig. Je lezer moet namelijk weten wat er aan de hand is, wat verschillende manieren zijn om hierover te denken en eventueel wat jouw mening is. Bedenk ook voor welk publiek je schrijft. Liefhebbers van jouw onderwerp die zich hier uren in verdiepen stellen andere eisen aan een bloglengte dan werkende mensen met net een halfuurtje pauze. De meeste (commerciële) blogposts hebben een ideaal woordenaantal van 300-500 woorden. Door hier overheen te gaan, kun je je juist net een beetje meer info geven aan mensen die meer willen weten en je zo onderscheiden van al die korte stukjes!

Zoekmachines houden van een bepaalde lengte

Langere blogposts hebben een bijkomend voordeel: met meer woorden vist Google je tekst eerder uit de grote hoop. Teksten met een lengte van minder dan 250 woorden worden door zoekmachines vaak niet eens meegenomen in de zoekopdracht. Bevat je tekst echter 2.250-2.500 woorden, dan weet Google je wel te vinden. Met zo’n groot woordenaantal is het een eitje om genoeg SEO-woorden in je blogpost te stoppen waar mensen op zoeken.

Ben je niet tevreden over de lengte van jouw tekst? Neem contact op met Lettergeniek, dan kunnen we samen je tekst inkorten of uitbreiden.

Kunnen we nog iets anders voor je betekenen?
SchrijvenRedigerenBladen makenVloggen

Reageer

*