button-fbbutton-lnbutton-ln
logo

het tekstbureau van waarachter gepassioneerde tekstschrijvers zich verliezen in hun pennenvruchten. Lees meer.

Wat een plaatje, die afbeelding!

Afbeeldingen laten je website sprankelen. Ze springen meteen in het oog en verleiden je bezoeker om ook je tekst te lezen – mits je tenminste de juist afbeelding gebruikt. Nu iedereen zelf foto’s kan maken of selecteren, maken wij je wegwijs in de ruime keuzemogelijkheden.

Door: Marieke Uiterwaal

 

Door middel van mooie afbeeldingen kun je je eigen creativiteit van je pagina laten stralen. En ja, die eigen creativiteit kun je prima zelf ontwikkelen. Ben je een meester in fotografie of beeldende kunst, gebruik dan vooral je eigen werk! Zo niet, dan is het met een eenvoudige camera niet moeilijk om een paar trucjes te leren. Het oog van de kijker wordt als eerste getrokken naar de punten op een derde van de afbeelding. Zorg dus dat daar het belangrijkste staat: het gezicht van een persoon, het opvallende element in een landschap, de titel van je boek… Voorkom grote lege ruimtes boven het hoofd van een portret of afgesneden voeten die nét niet in het kader passen. Zorg er ten slotte voor dat je foto scherp is, of dat men ziet dat de onscherpte bewust is gedaan.

Een wereld aan afbeeldingen

Alles leuk en aardig, maar jij hebt een afbeelding van een exotisch beest of een weidse oceaan nodig. Als je niet in de gelegenheid bent om die zelf op locatie op de foto te zetten, dan zijn stockfoto’s misschien iets voor jou. Let op: je mag niet alle foto’s genadeloos van Google trekken en zonder toestemming van de fotograaf op je eigen website plempen. Gelukkig hoeft dat ook niet. Op websites als Pixabay, Unsplash of Flickr heb je een ruime keuze. Zoek niet alleen op onderwerp, maar kijk of de afbeelding ook qua sfeer, kleur en dynamiek eruit springt. Mensen voelen zich vaak aangetrokken tot beelden met een menselijk element, dus ga op zoek naar foto’s met op zijn minst een gezicht, een hand of een menselijk silhouet.

Mag het wat sneller?

Gelukkig met je bloedmooie foto’s open je je pagina… om erachter te komen dat die prachtige plaatjes ervoor zorgen dat je website een uur over het laden doet. Balen, maar op te lossen! Door je foto te verkleinen en de resolutie te verlagen, maak je het bestand kleiner, zodat het sneller laadt. Eenvoudige afbeeldingen sla je op als PNG-bestand, foto’s met veel diepte en kleurverloop blijven mooier als JPG. Op deze manier staat je opgefleurde pagina zó te stralen op het scherm.

Wil jij je website ook voorzien van afbeeldingen die gezien mogen worden? Dan verwijst Lettergeniek door naar een professionele fotograaf – zoals Anne Jannes Photography. Neem voor de verandering eens een kijkje op haar schitterende website!

Kunnen we nog iets anders voor je betekenen?
SchrijvenRedigerenBladen makenVloggen

Reacties

  1. Hallo!!
    Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Ik heb een idee voor een (naar mijn idee, superleuk) boek. Maar ik heb een beetje moeite met een aantal dingen formuleren. En,… Ik heb geen idee hoe ik het t beste kan aanpakken qua vormgeving.
    Het is een soort invulboek. Dus, waar mensen zelf teksten in kunnen schrijven en foto’s in kunnen plakken. Verder zit ik ook met ’t copyright op foto’s en gedichten die ik er in wil zetten. Hebben jullie een idee hoe dat zit? In één van jullie blogs noemden jullie de websites Pixabay, Unsplash en Flickr. Zijn de foto’s op deze websites gratis? En mogen die gebruikt worden in een boek? Ik heb wel al contact gehad met Bigstockphoto en Shutterstock, maar deze zijn niet gratis…
    Misschien, als jullie denken mij te kunnen helpen, is ’t een idee om (liefst op korte termijn) een afspraak te maken? Ik hoop van jullie te horen!
    Groetjes,
    Manon Maassen

    • Jenneke van Genechten says:

      Hoi Manon,
      Wat leuk, je boek!
      Als je al je content klaar hebt (tekst en afbeeldingen), kun je allereerst inspiratie zoeken door te kijken hoe bestaande soortgelijke boeken het hebben aangepakt, zodat je een idee kunt vormen over wat je wilt uitstralen. Belangrijk daarbij is ook om te weten wie precies je doelgroep is en wat je wil bereiken met het boek. Je zou een moodboard kunnen maken met bijvoorbeeld lettertypes, animaties en pagina-indelingen die jij mooi vindt. Hiermee kun je het beste naar een vormgever stappen. Ik kan je tips geven, als je me laat weten wat de stijl ongeveer wordt en waar je woont.

      Copyright:
      Gedichten kun je sowieso niet zomaar overnemen. De meest respectvolle optie zou zijn om de schrijver te benaderen en te vragen of je het mag plaatsen. Kleine zinnen of stukjes kun je overigens wel plaatsen door er een citaat van te maken met een duidelijke naamsvermelding.
      Bij foto’s geldt dat je ze natuurlijk het beste zelf kunt (laten) maken, maar als je die mogelijkheid niet hebt, kun je inderdaad websites zoals genoemd in het artikel, of bv Pexels gebruiken. Het verschilt per aanbieder of je alles commercieel mag gebruiken, maar dat staat er vrijwel altijd naast. Als iets een Creative Commons vermelding heeft, mag je het vaak gewoon gebruiken, soms zelfs zonder vermelding. Lees daarbij echt goed de regels van de website. Bij betaalde stockfoto’s weet je zeker dat het mag, én dan weet je zeker dat je orgineler bent dan met de afbeeldingen die gratis te krijgen zijn.

      Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het graag!
      Groet, Jenneke

Reageer

*